Mikroprocesorowy Systemy MSH I MSZ do sterowania ruchem na górkach rozrządowych
Systemy MSH i MSZ są systemami wykonanymi w najnowszej technice sterowania obiektem. Sterowanie odbywa się w czasie rzeczywistym tzn. opóźnienie wprowadzone przez analizę i obróbkę danych wejściowych nie wpływa w najmniejszym stopniu na sprawność systemu. Przetwarzanie danych jest w pełni cyfrowe. Uodparnia to system na różne zakłócenia. Cała logika systemu zapisana jest w modułach sterujących. Moduły są rozproszone. Jest to zgodne z obecnymi tendencjami w technice automatycznego sterowania. Systemy bazujące na dużych centralizowanych systemach sterowania są obecnie zastępowane przez mniejsze, bardziej podatne na rozbudowę jednostki sterujące. Mniejsze sterowniki są łatwiejsze w zarządzaniu, redukują długość kabli, a tym samym koszt i czas instalacji, dzięki temu ekonomiczność tych rozwiązań stale rośnie. Nowoczesne rozwiązania z zastosowaniem techniki procesorowej - zarówno minikomputerów i prostych mikroprocesorów - stwarzają ogromne możliwości rozwoju całej dziedziny sterowania ruchem kolejowym, zwłaszcza na górkach rozrządowych. Opisywane systemy są w pełni kompatybilne z obecnie eksploatowanymi urządzeniami na górkach rozrządowych i mogą stanowić bazę docelowej struktury urządzeń asr. Bardzo wymiernym efektem zastosowania systemów MSH i MSZ jest wzrost bezpieczeństwa rozrządzanych wagonów i prowadzonej pracy manewrowej.
Wdrożenie opisanych przykładowo rozwiązań aplikacyjnych z użyciem procesów przynosi korzyści w zakresie :
- poprawy skuteczności "strzał do celu",
- wzrostu funkcjonalności urządzeń hamowania i nastawiania zwrotnic,
- wzrostu bezpieczeństwa rozrządzanych wagonów,
- zmniejszenia kosztów przewozu oraz ryzyka uszkodzeń taboru i ładunku, ograniczenia zabiegów serwisowych i konserwacji,
- wprowadzenia elementów diagnostyki,
- zmniejszenia kosztów i usprawnienie prac diagnostyczno-serwisowych wraz ze skróceniem czasów lokalizacji uszkodzeń i napraw elementów,
- zmniejszenia kosztów i zwiększenie elastyczności systemów nastawczych przy pracach modernizacyjnych wykonywanych np. przy zmianach infrastruktury i napraw głównych,
- wzrostu niezawodności i zwiększenie czasów obsług międzyawaryjnych.